Розчинення фарби
у воді
Обладнання: стакан, скляна паличка, фарби, екран.
Наливають в стакан чистої води і
встановлюють на демонстраційному столі, позаду стакана ставлять білий екран,
щоб створити білий фон. Потім в стакан капають крапельку гуашевої фарби і
скляною паличкою розмішують воду.
Звертають увагу на те, що в кожній краплі
пофарбованої води, тепер міститься деяка, незначна кількість фарби. Цю
кількість можливо ще зменшити, якщо в стакан долити води і знову її перемішати.
Нова порція знову виявиться пофарбованою, але значно бліднішою, так як на
одиницю об'єму води в цьому випадку припадає менше число частинок фарби.
Таким чином учнів поступово приводять до
висновку про те, що будь-яка речовина при поділі може бути доведена до дуже малих
частинок і найдрібніша частинка, яка зберігає властивості даної речовини,
називається молекулою.
Дифузія газів,
рідин
Обладнання: флакон з парфумами, колба з чистою водою,
марганцевокислий калій.
а) в одному кінці класу розбризкують
парфуми. Через деякий час аромат поширюється по всьому класу. Роблять висновок,
що молекули парфумів проникли між молекулами повітря, внаслідок дифузії.
б) у колбу з чистою водою кидають кілька
кристаликів марганцево-кислого калію і не розмішують. Так як дифузія в рідинах
проходить повільно, то циліндр залишають в спокої на декілька днів. З кожним
днем видно як марганцевокислий калій проникає в воду. В кінці вся вода набуває блідорожевого
кольору.
З досліду роблять висновок, що рідини
також дифундують, але повільніше ніж гази.
Модель
хаотичного руху молекул
Обладнання: прилад для демонстрації моделі
броунівського руху; проекційний апарат з пристосуванням для горизонтального
проектування.
Прилад встановлюють на проекційному
апараті, підго-товленому для горизонтального проектування. В затемненому класі
проектують прилад на екран.
Пояснюють учням будову приладу і що він
моделює. Кульки зображають молекули, а резинова пробка – маленьку частинку в
рідині або газі, яку не видно неозброєним оком, але видно в мікроскоп.
Обертаючи ручку ударного механізму,
приводять в хаотичний рух кульки і спостерігають, як внаслідок співударів з
кульками рухається хаотично і резинова пробка. Вона рухається внаслідок
неврівноваженого бомбардування кульками. Пояснюють, що переміщення резинової
пробки моделює переміщення частинки, яке спостерігається в мікроскопі, тобто
броунівський рух. Цей рух став дуже важливим дослідним підтвердженням
хаотичного руху молекул.
Об'єм і форма
рідини.
Обладнання: 2 – 3 скляних посудини різної форми,
склянка з водою, ящик-підставка.
Підфарбовану воду, рівень якої позначено
на склянці, переливають із склянки в одну з посудин. Показують, що форма об'єму
рідини відповідає формі частини об'єму посудини, зайнятої нею. З першої
посудини рідину послідовно переливають в інші. При цьому зазначають, що форма
об'єму рідини змінюється, а величина його практично залишається незмінною. У
цьому впевнюються переливаючи воду з останньої посудини в склянку.
З досліду роблять висновок, що рідина не
має власної форми, а набирає форми тої посудини, в якій вона перебуває. Об'єм
рідини при таких змінах залишається сталим.
Немає коментарів:
Дописати коментар