неділя, 24 вересня 2017 р.

Сила тертя . Тертя в природі, техніці та побуті


Мета : Удосконалити знання учнів про сили, сформувати знання про силу тертя, види тертя та способи її зміни, показати шкідливі та корисні прояви тертя. Формувати в учнів уміння спостерігати фізичні явища, перевіряти теоретичні припущення експериментально, самостійно виконувати експериментальні завдання. Формувати в учнів навички групової роботи, почуття відповідальності, взаємо підтримки, бажання пізнати нове, невідоме; формувати інтерес до фізики, демонструючи нерозривний зв'язок її з повсякденним життям.
Обладнання : штатив лабораторний універсальний, жолоб лабораторний, динамометр, кулька металева, дошка, комплекти для експериментальних завдань .
Тип уроку : урок формування нових знань .
Методи і форми роботи : 1) групова дослідницька робота;
2) пошукові форми роботи ;
3) індивідуальна робота з підручником .

ХІД УРОКУ:

І.Організація класу.
II. Актуалізація опорних знань учнів.
Назвіть відомі вам сили та коротко їх охарактеризуйте .
. Як називається прилад для вимірювання сили ?
. Що є одиницею сили ?
. В якому випадку можна стверджувати, що на тіло діє сила?

III .Створення проблемної ситуації.
Експеримент. 1) Автомобіль, приведений у рух, зупиняється.
2) Кулька, що скотилася    з похилої площини на стіл, зупиняється.
3) Кулька, що скотилася з похилої площини на дошку з піском, до зупинки пройшла меншу відстань, ніж на столі.
Чому зупинилась куля ?
Зупинка автомобіля й кульки свідчать про те, що на них діяла сила і ця сила спричинена дією поверхонь стола й дошки на них. Ця сила називається силою тертя.
Записали тему уроку: „Сила тертя. Тертя в природі, техніці й побуті".
ІV.Формування нових знань.
Наше завдання сьогодні - якомога більше дізнатись про силу тертя.
Ви самостійно будете проводити дослідження і сформулюєте висновки. Щоб ваші висновки були грамотними, чіткими, користуйтесь підручником. На уроці ми маємо з'ясувати: коли виникає сила тертя, від чого вона залежить; які є види тертя; чи можна силу тертя змінювати; тертя корисне чи шкідливе .
Починаємо експеримент . (10 хв.)
1    група. Обладнання : дошка, брусок  дерев'яний, динамометр, наждак.
Завдання. Запишіть покази динамометра, коли брусок ковзає по наждаку і коли брусок ковзає по дошці. Порівняйте сили і зробіть висновок.
Як зменшити силу тертя ?
2 група. Обладнання: динамометр, два дерев'яні бруски, дві скляні пластинки.
Завдання. Запишіть покази динамометра, коли брусок ковзає по бруску та коли скляна пластинка ковзає по скляній пластинці. Порівняйте сили.
3       група. Обладнання: динамометр, брусок, дошка, візок
Завдання. Виміряйте силу тертя, коли брусок ковзає по дошці, та силу тертя, коли візок котиться по цій дошці. Порівняйте сили.
        4 група. Обладнання: динамометр, брусок, дошка.
          
Завдання. Запишіть покази динамометра в той момент, коли брусок тільки починає рухатись, та коли брусок рухається рівномірно. Порівняйте сили.
 група.    Обладнання:   дошка,   брусок   з   різними   за розмірами гранями, але однаково обробленими, динамометр, металевий циліндр.
Завдання. Запишіть покази динамометра, коли брусок ковзає по дошці однією гранню, а потім іншою. Повторіть дослід, навантаживши брусок циліндром.
6 група . Обладнання : комплект підшипників і маслянка.
Завдання . Дайте відповіді на запитання:
1. Що за пристрої містяться у ящику?
2. Для чого їх використовують?
3. Для чого в них використовують мастило?
7 група. Обладнання: малюнки із зображенням лисих коліс автомобіля; протертих підошов взуття; тротуару присипаного піском.
Завдання. Наведіть приклади корисних і шкідливих проявів тертя.
Підведемо підсумки.
Причини виникнення сили тертя:
1)  нерівності дотичних поверхонь;
2)    взаємне притягання молекул дотичних поверхонь.
Види тертя:
1) ковзання;
2)кочення;
3)спокою.
Тертя може бути:
1)         корисним;
2)         шкідливим.

V.   Закріплення вивченого матеріалу.
1.  Чому важко тримати в руках живу рибину?
2.          Чому медичні голки відполіровують до дзеркального блиску?
3. Які   шнурки   кращі   для   черевиків    на   уроках фізкультури: бавовняні чи шовкові?
4. Дідусь ремонтуючи черевики змащував нитку милом. Для чого?
5. Навіщо на підошви спортивного взуття футболістів (бутси) набивають шкіряні шипи?
6.Чому і коли скриплять двері?
7.Дайте фізичне пояснення приказці: «Коси, коса, поки роса, як роса додолу то й ми додому»
8.Автомобіль рухається слизькою дорогою і щоб подолати   перешкоду, водій збільшує подачу газу так що колеса    проковзують. Чи варто це робити?
VI.   Підсумки уроку. Оцінювання роботи учнів.
Домашнє завдання.




Немає коментарів:

Дописати коментар