Мета : Удосконалити знання
учнів про сили, сформувати знання
про силу тертя, види тертя та способи її зміни, показати
шкідливі та корисні прояви тертя. Формувати в учнів уміння
спостерігати фізичні явища, перевіряти теоретичні припущення
експериментально, самостійно виконувати
експериментальні завдання. Формувати в учнів навички групової роботи, почуття
відповідальності, взаємо підтримки, бажання
пізнати нове, невідоме; формувати інтерес до фізики,
демонструючи нерозривний зв'язок її з повсякденним
життям.
Обладнання : штатив лабораторний
універсальний, жолоб лабораторний,
динамометр, кулька металева, дошка, комплекти для
експериментальних завдань .
Тип уроку : урок формування нових
знань .
Методи і форми роботи : 1) групова
дослідницька робота;
2) пошукові форми
роботи ;
3) індивідуальна робота
з підручником .
ХІД УРОКУ:
І.Організація класу.
II. Актуалізація опорних знань учнів.
1
Назвіть відомі вам сили та коротко їх охарактеризуйте .
2 .
Як називається прилад для вимірювання сили ?
3 .
Що є одиницею сили ?
4 .
В якому випадку можна стверджувати, що на тіло діє сила?
Експеримент. 1) Автомобіль,
приведений у рух, зупиняється.
2) Кулька, що скотилася з похилої площини на стіл, зупиняється.
3) Кулька, що скотилася з похилої площини на
дошку з піском, до зупинки
пройшла меншу відстань, ніж на столі.
Чому зупинилась куля ?
Зупинка автомобіля й кульки свідчать про те,
що на них діяла сила і ця
сила спричинена дією поверхонь стола й дошки на них. Ця сила називається силою
тертя.
Записали тему уроку: „Сила тертя. Тертя в
природі, техніці й
побуті".
ІV.Формування нових знань.
Наше завдання сьогодні - якомога більше
дізнатись про силу тертя.
Ви самостійно будете проводити дослідження і сформулюєте висновки. Щоб ваші висновки були
грамотними, чіткими, користуйтесь
підручником. На уроці ми маємо
з'ясувати: коли виникає сила тертя, від чого вона залежить;
які є види тертя; чи можна силу тертя змінювати; тертя
корисне чи шкідливе .
Починаємо експеримент . (10 хв.)
1 група. Обладнання : дошка, брусок дерев'яний, динамометр, наждак.
Завдання. Запишіть покази динамометра, коли брусок ковзає
по наждаку і коли брусок ковзає по дошці. Порівняйте сили і зробіть висновок.
Як зменшити силу тертя ?
2 група. Обладнання: динамометр, два дерев'яні бруски, дві скляні пластинки.
Завдання. Запишіть покази
динамометра, коли брусок ковзає по бруску та
коли скляна пластинка ковзає по скляній пластинці.
Порівняйте сили.
3 група. Обладнання: динамометр, брусок, дошка, візок
Завдання. Виміряйте силу
тертя, коли брусок ковзає по дошці, та силу
тертя, коли візок котиться по цій дошці. Порівняйте сили.
4 група. Обладнання: динамометр, брусок, дошка.
Завдання. Запишіть покази динамометра в той момент, коли брусок тільки починає рухатись, та коли брусок рухається рівномірно. Порівняйте сили.
Завдання. Запишіть покази динамометра в той момент, коли брусок тільки починає рухатись, та коли брусок рухається рівномірно. Порівняйте сили.
5 група. Обладнання: дошка, брусок з різними за розмірами гранями,
але однаково обробленими, динамометр, металевий циліндр.
Завдання. Запишіть покази
динамометра, коли брусок ковзає по дошці однією гранню, а потім іншою.
Повторіть дослід, навантаживши
брусок циліндром.
6 група . Обладнання : комплект підшипників і маслянка.
Завдання . Дайте відповіді на запитання:
Завдання . Дайте відповіді на запитання:
1. Що за пристрої містяться у ящику?
2. Для чого їх використовують?
3. Для чого в них використовують мастило?
7 група. Обладнання: малюнки із зображенням лисих коліс автомобіля; протертих підошов взуття;
тротуару присипаного піском.
Завдання. Наведіть приклади корисних і шкідливих проявів тертя.
Підведемо підсумки.
Причини виникнення сили тертя:
1) нерівності дотичних
поверхонь;
2) взаємне
притягання молекул дотичних поверхонь.
Види тертя:
1) ковзання;
2)кочення;
3)спокою.
Тертя може бути:
1) корисним;
2) шкідливим.
V. Закріплення
вивченого матеріалу.
1. Чому важко тримати
в руках живу рибину?
2. Чому медичні голки відполіровують до дзеркального блиску?
3. Які шнурки кращі для черевиків на уроках фізкультури: бавовняні чи шовкові?
4. Дідусь ремонтуючи черевики змащував нитку
милом. Для чого?
5. Навіщо на підошви спортивного взуття футболістів (бутси) набивають шкіряні шипи?
6.Чому і коли скриплять двері?
7.Дайте фізичне пояснення приказці: «Коси, коса, поки роса, як роса додолу то й ми додому»
8.Автомобіль рухається слизькою дорогою і щоб подолати перешкоду,
водій збільшує подачу газу так що колеса проковзують. Чи варто це робити?
VI. Підсумки
уроку. Оцінювання роботи учнів.
Домашнє завдання.
Домашнє завдання.
Немає коментарів:
Дописати коментар