понеділок, 25 вересня 2017 р.

Закон Кулона


Мета: з’ясувати залежність сили взаємодії заряджених тіл від величини зарядів на них і відстані між ними; розвивати в учнів абстрактне мислення, формувати вміння розв’язувати задачі на закон Кулона. Виховувати культуру поведінки, світогляд, позитивні людські якості. виховати інтерес до предмету, усвідомлення важливості фізики у повсякденному житті.

Обладнання: султанчики, паперові гільзи на нитках і підвісках, електрофорна машина, ебонітова паличка, металева паличка.

Епіграф: Дитячий розум – найгостріший, діти мислять неординарно, вони здатні на відкриття, які могли  б сколихнути планету.
О. Захаренко

Хід уроку
 І. Перевірка знань, умінь учнів.
  • Звідки походить слово “електрон”?
  • Що таке електризація?
  • Що називають електричним зарядом?
  • Чому електризуються тіла?
  • Як можна показати, що під час контакту заряджаються обидва тіла?
  • Які два види зарядів існують у природі, як їх називають і позначають? Де їх можна отримати?
  • Які заряджені частинки ви знаєте? Як вони називаються і які мають заряди? Де їх можна знайти?
  • Дискретність електричного заряду
  • Як взаємодіють між собою однойменні й різнойменні заряди?
  • Опишіть будову і дію електроскопа.
  • Як за допомогою електрометра можна виявити, провідником чи діелектриком є дане тіло?
  • Електричне поле. Силові лінії (Завдання на листках, робота в парі, зобразити силовілінії електричного поля навколо зарядів)
    РОЗГАДАЙТЕ КРОСВОРД
1. Прилад для визначення наявності заряду в тіла (електроскоп)
2. Камінь, який використовували в Давній Греції для електризації. (бурштин)
3. Процес набуття властивості притягувати інші тіла. (електризація)
4. Дія одного зарядженого тіла на інше називається електричною….. (взаємодією)
5. Носій елементарного заряду. (електрон)

ІІ. Оголошення теми, мети уроку.
 ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Слово вчителя.
Спочатку нагадаємо фізичні величини, які ми будемо використовуватина уроці, їх позначення та одиниці вимірювання
Сила, F, Н
Заряд, q, Кл 
Відстань, r, м
Нагадаємо що таке пряма і оберенена залежність між величинами.
- Ви вже знаєте, що наелектризовані тіла взаємодіють між собою: або притягуються або відштовхуються. Уважно спостерігайте за нескладними дослідами на взаємодію заряджених тіл.
Причому ця взаємодія може відбуватися на відстані – за відсутності безпосереднього «контакту» між тілами.
(провести досліди із султанчиками і електрофорною машиною, діти повинні зробити висновки самі)
  1. Сила прямопропорційна до добутку модулів зарядів
  2. Сила обернено пропорційна до квадрату відстані між ними
  3. Залежить від середовища в якому відбувається взаємодія
Дослід Кулона
Електрометр є досить грубим приладом; він не дозволяє досліджувати сили взаємодії зарядів.
Уперше закон взаємодії нерухомих зарядів був встановлений французьким фізиком Ш. Кулоном
(1785р.).У своїх дослідах він виміряв сили притягання й відштовхування заряджених кульок за
допомогою сконструйованого ним приладу – крутильних терезів, що вирізнялися високою
чутливістю. (таблиця, яка є демонстрацією досліду Кулона)

Закон Кулона.
Сили взаємодії двох нерухомих точкових зарядів прямо пропорційна добутку модулів
цих зарядів і обернено пропорційна квадрату відстані між ними. Закон Кулона кількісно описує
взаємодію заряджених тіл. Він є фундаментальним законом, тобто встановлений за допомогою
експерименту і не слідує ні з якого іншого закону природи. Він сформульований для нерухомих
точкових зарядів у вакуумі. В реальності точкових зарядів не існує, але такими можна вважати
заряди, розміри яких значно менше відстані між ними.
         
IV. Узагальнення вивченого матеріалу.
1. Як зміниться сила кулонівської взаємодії двох точкових зарядів при збільшенні кожного заряду в 2 рази?
2. Як зміниться сила електростатичної взаємодії двох точкових електричних зарядів при збільшенні одного заряду в 3 рази і зменшенні другого заряду в 9 разів?
3. Як зміниться сила кулонівської взаємодії двох точкових зарядів при збільшенні відстані між зарядами у 4 рази?
4. Як зміниться сила кулонівської взаємодії двох точкових зарядів при збільшенні величини одного заряду в 4 рази і зменшенні відстані між зарядами в 2 рази?

V. Розрахункові задачі
Задача 1.
З якою силою взаємодіють два точкових заряди до 10 нКл розташовані на відстані 3
см один від одного.
Задача 2.
На якій відстані один від одного заряди 1 мкКл і 10 нКл взаємодіють із силою 9мН.

VI. Домашнє завдання. Оцінювання учнів
Параграф22
Контрольні питання
Впр22 (3,4)
Підготувати повідомлення про вплив електричних полів на живі організми (дод)

Немає коментарів:

Дописати коментар